Om du är ägare av en webbplats så är det enormt viktigt att du är bevandrad inom responsiv design. Du riskerar att förlora besökare om du saknar en layout som klarar av att anpassa sig efter den enhet som används och dess skärm som besökaren har. Responsiv design kallas för anpassningsbar hemsida.
Idag är vi mer mobila och vi förväntar oss att vi kan använda internet oavsett var vi befinner oss. Vi ställer höga krav på en webbplats och förväntar oss att den ska fungerar precis som vi satt framför vår dator hemma eller på kontoret. Idag kommer nya enheter ständigt ut på marknaden och dessa har olika skärmstorlekar. Oavsett om vi använder en stationär skärm, laptop, surfpatta, mobil eller smart-TV så vill vi att hemsidan ska anpassa sig automatiskt till den plattform som vi använder.
Att spela via mobila enheter är en omtyckt underhållning och online casino är ett exempel där responsiv design används så att du som spelare kan logga in både från din dator och mobila enheter genom att besöka en enda webbsida.
Vad fanns innan responsiv design?
I mitten av 1990-talet när webben slog igenom så hade de flesta skärmar en upplösning på 800×600 pixlar. Webbutvecklare behövde skaps webbplatser som inte var bredare än 800 pixlar. Om sajten var bredare så uppstod vågräta rullningslister eller scrollbars som gav användaren en dålig upplevelse. Lite senare så blev upplösningen 1024×768 standard och sedan kom det ännu större skärmar. Bredden på webbplatserna gjordes dock ofta under 100 pixlar för att kunna nå en stor grupp av besökare som möjligt.
Hur ser man att en webbplats inte är responsiv?
Om du besöker en webbplats inte är så kallat responsiv så måste du om du har en smartphone använda zoomfunktionen för att du ska kunna läsa. Det tar tid innan en sida laddas om du hittar en intressant länk och klickar på den. Många mobilsurfare måste för att kunna läsa en text både scrolla horisontellt och vertikalt. Som besökare så är det en mindre trevlig upplevelse och det är troligt att en besökare väljer att klicka på en annan webbplats som är responsiv. Flera besökare väljer också att lämna en sajt som laddar långsamt och är svår att använda.
Trafiken från mobila enheter är viktigt och en majoritet av internettrafiken kommer från mobila enheter. Om du driver en webbshop så är det vanligt att man tittar på saker på mobilen och sedan shoppa vid datorn. Så mobilen är viktig för näthandel och du kan således förlora kunder om sidan inte är responsiv.
Inslag inom SEO marknadsföring
Att endast ha en webbadress (URL) till ditt innehåll innebär att din sökmotoroptimering blir bättre. Du skulle kunna sprida ut ditt innehåll till två olika sidor, exempelvis en för datorer och en för mobila enheter. Sökmotorer gillar emellertid inte innehåll som är duplicerat, så det är bättre att endast ha en unik sida. Det blir också dubbelt så mycket arbeta att sköta om en separat mobilsida.
En annan fördel med responsiv design är att det är billigare att skapa den och ha en sajt jämfört med att designa en helt ny sajt för mobila användare.