Kommande trender inom web design

Då den digitala och tekniska utvecklingen fullständigt exploderat de senaste åren, är såväl företagare, organisationer och myndigheter tvungna att lägga allt mer resurser på att göra sin röst hörd. Under årens lopp har vi sett en variation av rådande trender, det som hittills har varit mest i fokus har dock varit design och SEO.

Från design till innehåll

Självklart är färg, form och design viktiga ingredienser för en hemsida, men nu ligger fokus mer på själva innehållet, eller “Content”, som man säger i branschen. Användarvänlighet och interaktion är också viktiga ingredienser, människor vill bli överraskade och stimulerade av företagens budskap.

Detta hänger förmodligen ihop med att vi spenderar mer tid framför skärmen än någonsin, inte minst mobiltelefonens. 2016 gick drygt 43 % av all trafik via mobiltelefoner världen över! Därmed är det väldigt viktigt att skapa mobilanpassade hemsidor, det man kallar “mobile first”. Det kan därför vara en god idé att hitta en hemsideleverantör som redan har detta som prioritet. 

Content is king. Så skulle man kunna sammanfatta det hela, viktigt är i alla fall att allt innehåll hänger ihop: text, design, foto, grafisk profil, filmer. För att försäkra sig om att hemsidans innehåll håller hög kvalitet, kan man anlita en s.k. “Content writer”.  

Coola typsnitt, clean design

Nu gäller coola typsnitt som verkligen står ut i mängden! Trenden går också mot personligare bilder, inte minst rörliga. Istället för att använda bilder från ex. Pixabay vill man se autentiska bilder från kontoret, möteslokalen, bygget, restaurangköket etc. Man har tröttnat på standardiserade bilder och vill känna mer samhörighet.

Det är här VR-tekniken (Virtual Reality) kommer in. Med hjälp av den kan man skapa 3D-modeller av det man vill visa upp. Det går också att producera film, vilket har visat sig fånga läsarnas uppmärksamhet mer än vad stillbilder gör. 

Effektivitet och trygghet

Dagens hemsidor är bra mycket snabbare än de var för en sådär 3-4 år sedan. Detta tack vare “JavaScript”, som hjälper till att optimera en sidas laddningstid. Sidan laddas bara upp en gång, vilket ger en känsla av att navigeringen sker snabbare. Detta kallas “Singlepage-application”.

Även säkerheten har utvecklats och blivit bättre. Numer krypteras personliga uppgifter allt oftare. Generellt finns också mer information och kunskap om SSL, ett säkerhetscertifikat som kan köpas till din hemsida. Certifikatet skyddar besökarnas personliga data, såsom person- och telefonnummer, kontokortsuppgifter mm.

Sammanfattningsvis

Det finns inga kryphål eller genvägar. Hänger man inte med nu, missar man med säkerhet även nya trender som lär komma. Vet man inte hur, finns det professionell hjälp att ta in. Det finns som tur är mängder av människor som arbetar med sånt här dagligen.

Visst hänger det ihop med vissa omkostnader, men då bör man också fundera över vad det skulle kunna kosta att inte hänga med i utvecklingen. Ur detta perspektiv bör man nog se det som en investering istället för en kostnad.